Tannlege Oslo sentrum

Ser du etter en tannlege i Oslo sentrum? Bestill din neste rutinesjekk hos Tannlege Klette.

Tannlege Klette er en tannlegeklinikk som ligger sentralt til i Oslo, rett ved Nationaltheatret og Aker Brygge. Hos oss møter du et team med tannleger og tannpleiere som har lang erfaring med alle tannproblemer.

Vi vet at det ikke er så mange som gleder seg til å gå til tannlegen, og derfor er vi svært opptatt av å gjøre besøket så trygt og behagelig som mulig for deg som pasient. Vi legger også stor vekt på å forebygge istedenfor å behandle.

Unngå at tannproblemene utvikler seg

Mange utsetter den årlige tannundersøkelsen, og går bare til tannlegen når det virkelig haster. Dette kan føre til at man for eksempel går rundt med hull i tennene som til slutt må rotfylles.

For å unngå at problemene utvikler seg til å bli større enn nødvendig, anbefaler vi at du heller drar til vår tannlege i Oslo sentrum for å få en rutinemessig tannundersøkelse. Da kan du unngå at tannproblemene dine blir smertefulle og kostbare.

Vanlige tannproblemer

Dersom skaden først har oppstått, kan vi selvfølgelig også hjelpe deg med å behandle dem. Her er noen av de mest vanlige tannproblemene vår tannlege i Oslo sentrum kan hjelpe deg med:

Hull i tennene

De fleste tenker at de må dra til tannlegen for å sjekke om de har fått hull i tennene. Karies er en veldig vanlig tannsykdom, hvor tennene blir skadet av syreangrep, og som kan forårsake mye smerte om tilstanden går ubehandlet.

Det er ikke alltid lett å merke om man har hull i tennene, og derfor kan det være lurt å dra til vår tannlege i Oslo sentrum for å unngå smertefulle overraskelser.

Periodontitt

Periodonitt er en betennelse i tannkjøttet som kan få tennene til å løsne. Dette bakteriebelegget vokser mot rotspissen og fører til at en gradvis mister kontakt mellom tannens feste og kjeven. Det kan gå flere år før pasienten merker noe til denne betennelsen, og dermed går tannen tapt.

Behandlingen av periodontitt starter ved at tannlegen gjennomgår en grundig undersøkelse av bakteriene. Deretter settes det opp et tilpasset behandlingsprogram som er tilpasset sykdommens nåværende tilstand.

Det skal sies at god munnhygiene er en forutsetning, og anbefales på det sterkeste, for å bli kvitt bakteriene. Behandlingen er omfattende og strekker seg over flere tannlegebesøk.

I enkelte tilfeller er kirurgiske tiltak nødvendig for å få tilgang til rotoverflatene og kontroll over betennelsen.

Sårdannelser

De fleste sår, som for eksempel after eller herpes, går over av seg selv etter et par dager, men dersom sårene ikke forsvinner etter to dager bør du konsultere en tannpleier eller lege.

Infeksjoner

Infeksjoner kan for eksempel komme fra tenner med hull inn til nerven, delvis frembrudte vis­domstenner eller ved periodontitt (sykdom som får tenner til å løsne). Infeksjoner kjennetegnes ved hevelse, rødhet, smerte og pussdannelse. Du kan også oppleve feber og nedsatt evne til å fungere som normalt.

Skader etter snus

Snusing kan føre til leukoplaki. Dette er hvite forandringer i slimhinnen som kan være forstadiet til kreft. Selv om du slutter å snuse vil skader i tannkjøttet være permanente.

Syreskader

Vi drikker stadig mer brus, energidrikker og juice. Dette er skadelig for tennene fordi syren ødelegger tennenes emalje. Ved syreskader er det viktig at det oppdages tidlig slik at man kan unngå at det blir alvorlig. Det er flere ting du kan gjøre for å forebygge denne typen syreskader, så slipper du også unødvendige tannlegetimer hos vår tannlege i Oslo sentrum:

• Unngå småspising mellom måltidene
  • Avslutt måltidet med basiske matvarer som f.eks. ost eller melk
  • Drikk mindre brus, juice og syreholdige sportsdrikker
  • Det kan være lurt å skylle munnen med vann etter inntak av syrlig mat og drikke
  • Vent en time med å pusse tennene etter inntak av syrlig mat og drikke
  • Bruk myk tannbørste og ikke børst for hardt

Dette er bare noen av grunnene til å å sjekke tennene sine jevnlig. Tannhelsen vår påvirkes av mye i hverdagen, blant annet hva vi spiser og drikker, om vi snuser, hvilke medisiner vi går på og lignende.

Det er ikke alltid mulig å oppdage sykdommer i munnhulen på egenhånd. Dette er tannlegens oppgave å ta hånd om. Vår tannlege i Oslo sentrum står alltid klar for å hjelpe deg med din tannhelse.

Visdomstenner

Visdomstennene bryter ikke ut før man er fra 18-24 år gammel. De er plassert bakerst i kjeven, noe som kan gjøre at det blir for trangt i kjeven og at bittet endres. Enkelte får også problemer med infeksjon i tannkjøttet eller hull i tennene som følge av at visdomstennene bryter ut.

Da kan det hende at én eller flere av visdomstennene bør trekkes. Hvis du har fått problemer med visdomstennene dine, kan vår tannlege i Oslo sentrum hjelpe deg.

Les også: Tannregulering

Slik kan du forebygge tannproblemene selv

I tillegg til å dra til vår tannlege i Oslo sentrum regelmessig, er det mye du kan gjøre selv for å unngå problemer med tennene. God munnhygiene gjør ikke bare at du har mindre risiko for å utvikle tannproblemer, men også at du får friskere ånde og et sunt tannkjøtt.

For å opprettholde en god munnhygiene, puss tennene to ganger om dagen med en fluortannkrem. Rens mellom tennene med tanntråd eller tannpirker for å fjerne matrester. Det er også viktig å spise sunt og unngå sukkerholdige drikker.

Kontakt oss

Dersom du har spørsmål knyttet til våre behandlinger, eller ønsker å booke en time kan du kontakte oss på telefon eller vårt kontaktskjema nedenfor. Vi holder til i Oslo sentrum og  i nærheten av kollektivtransport slik at det er en lett reisevei.

Kontakt oss og bestill time i dag – vi er din lokale tannlege i Oslo sentrum.

Våre tjenester

• Undersøkelse