Tannlege Oslo Sentrum

Visste du at du burde dra til tannlegen en gang i året for en rutinesjekk? Om du bor i nærheten av Oslo sentrum kan du bestille time hos Tannlege Klette. Vi ligger sentralt til rett ved Nationaltheatret og Aker Brygge.

Har du behov for en tannlege i Oslo sentrum? Tannlege Klette & CO tilbyr tannsjekken tennene dine har godt av en gang i året. Ta kontakt for å sette opp en time som passer deg.

Tannlege Oslo sentrum – Vanlige problemer

Det er unormalt å ikke få sykdommer i tenner og tannkjøtt om munnhygienen ikke er helt på topp. Dette er noen av de vanligste sykdommene man kan få i munnen, det er derfor viktig å sjekke tennene jevnlig:

Hull i tennene

De fleste tenker at de må dra til tannlegen for å sjekke om de har fått hull i tennene. Selv om dette er vanlig kan man også få andre sykdommer i munnhulen. Karies er en veldig vanlig tannsykdom som kan forårsake mye smerte om den går ubehandlet.

Det er ikke alltid lett å merke om man har hull i tennene, derfor kan det være lurt å sjekke tennene jevnlig for å unngå smertefulle overraskelser.

Periodontitt

Ca 10% av den voksne befolkningen i Norge er rammet av periodontitt. Dette er en betennelse i tannkjøttet som kan få tennene til å løsne. Dette bakteriebelegget vokser mot rotspissen og fører til at en gradvis mister kontakt mellom tannens feste og kjeven. Det kan gå flere år før pasienten merker noe til denne betennelsen, og dermed går tannen tapt.

Behandlingen av Periodontitt starter ved at tannlegen gjennomgår en grundig undersøkelse av bakteriene. Deretter settes det opp et tilpasset behandlingsprogram som er tilpasset sykdommens nåværende tilstand. Det skal sies at god munnhygiene er en forutsetning, og anbefales på det sterkeste, for å bli kvitt bakteriene. Behandlingen er omfattende og strekker seg over flere tannlegebesøk.

I enkelte tilfeller er kirurgiske tiltak nødvendig for å få tilgang til rotoverflatene og kontroll over periondontitten. Selv om periondontitt behandlingen utføres etter boka, kan en ikke utelukke at enkelte tenner kan gå tapt på sikt. Det er en såpass nådeløs sykdom.

Sårdannelser

De fleste sår, som for eksempel after eller herpes, går over av seg selv etter et par dager, men dersom sårene ikke forsvinner etter to dager bør du konsultere en tannpleier eller lege.

Infeksjoner

Infeksjoner kan for eksempel komme fra tenner med hull inn til nerven, delvis frembrudte visdomstenner eller ved periodontitt (sykdom som får tenner til å løsne). Infeksjoner kjennetegnes ved hevelse, rødhet, smerte og pussdannelse. Du kan også oppleve feber og nedsatt evne til å fungere som normalt.

Skader etter snus

Snusing kan føre til leukoplaki. Dette er hvite forandringer i slimhinnen som kan være forstadiet til kreft. Selv om du slutter å snuse vil skader i tannkjøttet være permanente.

Syreskader

Vi drikker stadig mer brus, energidrikker og juice. Dette er skadelig for tennene fordi syren ødelegger emaljen. Ved syreskader er det viktig at det oppdages tidlig slik at man kan unngå at det blir alvorlig. Det er flere ting du kan gjøre for å forebygge denne typen syreskader, så slipper du også unødvendige tannlegetimer hos oss i Oslo sentrum:

• Unngå småspising mellom måltidene
  • Avslutt måltidet med basiske matvarer som f.eks. ost eller melk
  • Drikk mindre brus, juice og syreholdige sportsdrikker
  • Det kan være lurt å skylle munnen med vann etter inntak av syrlig mat og drikke
  • Vent en time med å pusse tennene etter inntak av syrlig mat og drikke
  • Bruk myk tannbørste og ikke børst for hardt

Dette er bare noen av grunnene til å å sjekke tennene sine jevnlig. Tannhelsen vår påvirkes av mye i hverdagen, blant annet hva vi spiser og drikker, om vi snuser, hvilke medisiner vi går på osv. Det er ikke alltid mulig å oppdage sykdommer i munnhulen på egenhånd. Dette er tannlegens oppgave å ta hånd om.

Tannlegene hos Klette & CO i Oslo sentrum står alltid klare for å hjelpe deg med din tannhelse.

Rutinesjekk

En årlig rutinesjekk forhindrer ikke bare fremtidige skader og tannhelseproblemer, det er også en gyllen mulighet til å rense tennene og gi tennene ny beskyttelse for det kommende året. Som en del av vår behandling skyller og pusser vi dine tenner og påfører et beskyttende lag med fluor.

Om oss

Vi i Tannlege Klette & CO er opptatt av å forebygge skader, slik at du ikke kommer tilbake med samme problem. For oss er det viktig med god kommunikasjon med kunden slik at vi kan informere om hva som må gjøre for å unngå hull, syreskader osv.

Vi tilbyr en mengde forskjellige behandlinger ved vårt tannlegeklinikk i Oslo sentrum, uansett om du har skjev tannstilling eller infeksjoner.

Kontakt oss

Dersom du har spørsmål knyttet til våre behandlinger, eller ønsker å booke en time kan du kontakte oss på telefon eller vårt kontaktskjema nedenfor. Vi holder til i Oslo sentrum og  i nærheten av kollektivtransport slik at det er en lett reisevei. Vi gleder oss til å ta vare på deg.

Ta kontakt idag
Sjekk oss ut på Google her!