Hull i tennene

Hull i tennene, eller karies, er en veldig vanlig sykdom, og kan gi store problemer hvis det går ubehandlet. Det anbefales derfor å få tennene undersøkt regelmessig. For de aller fleste vil det være nok med en sjekk per år.

Hos Tannlege Klette & CO gir vi tennene dine behandlingen de trenger minst en gang i året. Hvor lenge siden er det siden sist tannlegetime?

Bestill en time i dag.

Hva vil det si å få hull i tennene?

Å få hull i tennene innebærer at emaljen på tannen har blitt så porøs at den bryter sammen på grunn av et bakteriebelegg, også kalt plakk. Disse bakteriene produserer syre ved hjelp av sukker eller karbohydrater i maten vi spiser, og det er denne syren som etterhvert vil løse opp tannemaljen.

Dersom du har fått hull i tennene er det nødvendig å fylle det igjen slik at bakteriene ikke kan angripe tannbenet.

Går derimot hullet ubehandlet, vil bakteriene etterhvert kunne infisere tannens pulpa, et hulrom innerst i tannen hvor det ligger blodkar og nerver. Dette kan være en svært smertefull prosess. Her kan det være nødvendig for tannlegen å gjennomføre en rotfylling, slik at tannen ikke dør.

Les mer: Tannlege Nationaltheatret

Slik kan du forebygge tennene hull

Sett bort i fra den årlige visitten til din tannlege, er det mye du kan gjøre selv for å forebygge hull i tennene. Grundig og riktig rengjøring av tennene er avgjørende for å unngå karies.

Det er viktig at du bruker produkter som ikke virker mot sin hensikt. Er du usikker på hvilke produkter du bør bruke, kan du spørre tannlegen din om råd.

Med dette mener grundig tannpuss, tanntråd, i noen tilfeller ta fluortabletter (for mange holder det med kun en tannpasta som inneholder fluor), i tillegg til munnskyllevann. Dette skal du gjøre to ganger om dagen eller hyppigere ved behov.

En annen avgjørende faktor for tannhelsen er kostholdet vårt. Som nevnt tidligere er ofte smerte i tennene produsert av syreproduserende bakterier som nærer seg på karbohydrater.

Redusere mengde sukker

Det kan være lurt å redusere mengden sukkerholdige matvarer i kostholdet ditt, hvor sukkerholdige drikker er de største synderne. I tillegg kan du prøve å unngå å småspise mellom måltider, da dette kan føre til en hyppigere syreproduksjon.

Det finnes også andre faktorer til at noen får oftere hull i tennene enn andre. Spyttet for eksempel har som oppgave å nøytralisere syre, og hos noen kan spyttets evne til å gjøre dette være svekket. I tillegg vil mengden spytt en produserer, og hvilke bakterier en har i munnen være avgjørende.

Har du begynnende hull i tennene?

Dette er, som nevnt, ikke alltid noe en kan merke selv. Er du i tvil, burde du få tennene undersøkt. Begynnende hull i tennene kan ofte sees som en flekk på tannen, og kan i mange tilfeller stoppes ved å ta i bruk forebyggende tiltak.

Et av de viktigste forebyggende tiltakene du kan gjøre jevnlig er å bruke tanntråd, både morgen og kveld.

Les mer: Tannlege Karl Johan

Om Klette & CO.

Vi står for profesjonalitet, topp kvalitet og trygghet. Vi oppnår disse verdiene ved god kommunikasjon, forståelse og samarbeid mellom pasient og behandler. Klette & CO foretrekker å forebygge fremfor å behandle, fordi vi har troen på jobben som gjøres før det eventuelt utvikler seg en sykdom i tann og tannkjøtt.

Vårt mål er å gi pasienten grundig informasjon om forebyggende tiltak for å skape mest mulig trygghet.

Vi tilbyr alle mulige tannbehandlinger hos oss, enten det er forebyggende, reparerende eller behandlinger av kosmetiske grunner. Våre tannleger og tannpleiere har direkteoppgjør med Helfo dersom din sykdom eller tilstand har krav på å bli dekket. Det eneste du betaler da er kun egenandel direkte til oss. Vi har lang og god erfaring i yrket, og tar ekstra godt hånd om pasienter med tannlegeskrekk.

Tannleger med spesialkompetanse

Hos Klette & CO kan vi love spesialkompetanse på implantater, og vedtar implantatprotetisk behandling med refusjonsrett fra Helfo for de som har den retten. Det viktigste vi gjør er å lytte til pasienten og deres behov før vi gjør noe som helst.

Vi er stolte av å være en meget moderne klinikk som bruker digitale verktøy for å forklare og visualisere behandlinger på en god måte for kundene våre.

Det kan være greit å nevne at vi som tannleger har taushetsplikt angående din behandling og alle spørsmål du eventuelt har. Spør oss gjerne om det du lurer på. Vi samarbeider nemlig med ledende spesialister innen flere felt og henviser deg videre om det skulle være nødvendig. Det er aldri en dårlig ide å gå til tannlegen.

H2: Kontakt oss i dag for en undersøkelse

Husk at du får bare utdelt et sett med tenner i løpet av livet. Derfor er det viktig å ta vare på tannhelsen din. Har du spørsmål til våre behandlinger, eller ønsker å booke en rutinesjekk? Kontakt oss gjerne på telefon eller gjennom vårt kontaktskjema nedenfor. Vi tar også imot akutthenvendelser.

Kontakt oss i dag for en undersøkelse

Vi ser frem til å høre fra deg!